Veel mensenorganisaties laten vooral zien wat er mis gaat in de wereld: onrecht, onderdrukking, oorlog. Maar om mensen te motiveren, moet je ook laten zien hoe de wereld die jij wilt eruit ziet. Dat zegt Thomas Coombes van Hope Base Comms in een webinar rond de lancering van het platform The Greats.

Het platform is een initiatief van Hope Based Comms en Fine Acts, een organisatie die kunst inzet voor sociale verandering. Ze benaderden 40 artiesten met de opdracht: maak een kunstwerk over mensenrechten. Verbeeld wat de oplossing is; laat zien welke wereld we willen, verbeeld hoop en empathie.

De artiesten werkten met meerdere mensenrechtenonderwerpen, en vluchtelingen en migratie was er één van. Samen creëerden ze 80 werken. Een open oproep naar andere artiesten leverde nog eens honderd werken op. Op thegreats.co zijn ze allemaal te zien en vrij te downloaden. Gebruikers zijn bovendien vrij om de illustraties naar eigen inzicht te veranderen.

Upstairs en Downstairs brain

Het project heeft zijn wortels in de nieuwste wetenschappelijke inzichten over de werking van het brein, zo licht Thomas Coombes toe in het webinar. Ons brein heeft, simpel gezegd, een ‘downstairs’ en een ‘upstairs’ gedeelte. Het ‘downstairs’ deel is ons overlevingsinstinct. Hier wonen emoties als angst, bezorgdheid en stress. In ons ‘upstairs’ brein daarentegen is de plek voor positieve emoties als blijdschap en vertrouwen.

Veel mensenrechtencampagnes, aldus Coombes, triggeren het ‘downstairs brain’ en daarmee onze overlevingsstand: het maakt dat mensen zich angstig voelen, dat ze denken aan hun eigenbelang en eigen veiligheid. Het triggert geen empathy, maar schuldgevoel.

Om empathy en betrokkenheid te oogsten, moeten we het ‘upstairs brain’ bereiken. Dat betekent dat we het verhaal over mensenrechten moeten ombuigen. We moeten niet louter laten zien wat er misgaat, maar ook hoe een wereld mét mensenrechten eruit ziet. Dat gaat het best wanneer we mensenrechten beschouwen als iets dat we samen doen – in plaats van iets dat anderen ons geven of afpakken.

Testen wat werkt

Het platform thegreats.co is een tool om campagnemakers daarbij te helpen. De initiatiefnemers zijn inmiddels begonnen met testen welke beelden het beste werken in de praktijk. Zo lieten ze jongeren via sociale media kiezen welke illustratie hen het grootste ‘hoopgevoel’ gaf (zie illustraties hieronder). De afbeelding met de hand in het hart deed het het beste. Het laat zien, aldus Coombes, dat het publiek soms iets anders kiest dan wat je verwacht. Maar vooral dat we beter moeten worden om met onze boodschap de harten van mensen te raken.

Het webinar ‘Seeing Hope’ – over de lancering van thegreats.co – is hier te zien, met het password m9x0?%iN.