Vertel ik mijn verhaal nog wel op de juiste manier? Raak ik wel de juiste snaar? Veel organisaties zullen zich van tijd tot tijd deze vraag stellen. Onze collega’s van Other Talk in Vlaanderen ontwikkelden een praktisch stappenplan voor het ontwikkelen van nieuwe narratieven over migratie.

De inhoud vloeit voort uit wetenschappelijk onderzoek en ervaringen in de praktijk: in het voorjaar van 2022 ondernamen vier organisaties – 11.11.11, Vluchtelingenwerk Vlaanderen, Caritas International en Amnesty International – samen een traject om tot een ander verhaal te komen over hervestiging van mensen op de vlucht. Dit proces van gesprekken, theoretische reflectie, redactiewerk en testen was een inspiratiebron voor de toolkit.

Vijf stappen
De toolkit neemt de lezer mee langs vijf stappen in het proces. In ‘Verken het debat’ leer je frames in berichtgeving over migratie herkennen en kijk je ook naar jezelf: welke narratieven gebruik jij? In stap 2, krijg je scherper zicht op de doelgroepen en de waarden die voor hen belangrijk zijn. Bij de derde stap klim je daadwerkelijk in de pen, vertrekkend vanuit de waarden die je deelt met je doelgroep. In de vierde stap breng je het narratief tot leven via verhalen, beelden en boodschappers. De vijfde stap, ten slotte ga je testen, impact meten en lessen trekken.

De toolkit bevat een mix van theorie, voorbeelden en oefeningen. Het idee is dat je er samen met anderen aan werkt. Het eindproduct is bijvoorbeeld een communicatiegids voor je team, nieuwe teksten voor een website of een campagne.

De toolkit is hier te downloaden.