Uit dit onderzoek blijkt dat alternatieve narratieven over migratie de aantrekkingskracht van desinformatie over migratie ondermijnen. Alternatieve narratieven geven het debat rond migratie volledig opnieuw vorm en kunnen het draagvlak voor migratie in de samenleving vergroten.
De frames die toonaangevende politici gebruiken wanneer zij communiceren over migratie kleuren het publieke debat. Dit onderzoek brengt de frames in kaart die Vlaamse politici gebruikten tussen 1 januari 2016 en 30 juni 2018. Uit het onderzoek blijkt dat bijna 20 procent van de uitspraken over migratie een frame bevat. Vlaamse politici spreken dus niet altijd neutraal of feitelijk over migratie.
Met inzichten uit de literatuur, praktische voorbeelden en tips biedt deze handreiking handvatten om je wervingscommunicatie beter af te kunnen stemmen op jouw ideale doelgroep. Hierdoor wordt je wervingsboodschap aantrekkelijker en kun je meer en verschillende typen vrijwilligers aantrekken.
‘Communiceer over migratie vanuit de waarden van je doelgroep’. In dit rapport plaatst Dr. James Dennison deze aanbeveling in een breder perspectief aan de hand van het waardenmodel van Schwartz en praktijkvoorbeelden van beleidscommunicatie over migratie in Europa.
Na de brand in Moria in september 2020 spraken veel NGO’s zich uit. Welke frames gebruikten ze? En wat was het effect op het ‘stille midden’? Het onderzoek plaatst kanttekeningen bij het beeldgebruik en de framing van de #500kinderen-campagne.
In berichtgeving over vluchtelingen zien we vaak watermetaforen, zoals een ‘stroom asielzoekers’ of een een ‘golf vluchtelingen’. De watermetafoor roept echter een dreigend beeld op. In berichtgeving over vluchtelingen hoort ze daarom niet thuis, vindt Mirjam Vossen.
Er wordt momenteel veel gesproken over framing. Op welke manier kun je meten of jouw inspanningen in het (re-)framen van een bepaald thema werkt? ICPA ontwikkelde een handige toolkit.
Hoe meet je het bereik van, de reactie op, en de invloed van een campagne? Dit webinar van het ICPA gaf handzame antwoorden op deze vragen.
Veel mensenorganisaties laten vooral zien wat er mis gaat in de wereld: onrecht, onderdrukking, oorlog. Maar om mensen te motiveren, moet je ook laten zien hoe de wereld die jij…
Hoe dragen frames bij aan polarisering rond migratie? Welke communicatiestrategie kan het beweegbare midden opnieuw bij het gepolariseerde debat betrekken? Dit onderzoek van KU Leuven geeft antwoord op deze vragen.